Bine-ati venit in Pula noastra

In primul rand, vreau sa multumesc tuturor celor care mi-au scris de ziua mea (ieri) pe Facebook, mail sau in viata reala (presupunand ca unii mai traim si acolo). V-am raspuns la toti, deci apreciati toata dimineata pe care am petrecut-o pe FB :P.

Acuma, sa intram in paine. Am citit acum vreo 10 ani (ce deprimant suna, “acum vreo 10 ani”, sunt batran ca dracu) o poveste pe resursadefun.ro. Zicea ca prin anii ’80, o delegatie de comunisti, in frunte cu un activist, au plecat intr-o excursie de lucru in statiunea Pula, din Croatia. Activistul, de meserie dulgher necalificat si putin beat, nu prea stia unde merge. La coborarea din avion, ii astepta primarul din Pula care le-a urat, prin intermediul unui translator romano-croat, “Bine-ati venit in Pula noastra!”. Activistul, trotilat si nestiind bine unde a aterizat, zice suparat: “Ba bine-ati venit voi intr-a noastra!”. Traducatorul isi face meseria. Primarul: “Pai cum, aveti si voi Pula in Romania?”. Raspunsul tradus al activistului: “Ohoooooo, si-nca cum!”.

Revenind la oile si magarii nostri, in 10 ani de facultate (fara sa raman repetent vreodata),  creierul meu de plastilina a trecut prin mainile a peste 300 de profesori, conferentiari, sefi de lucrari, asistenti sau preparatori. Unii si-au pus o amprenta corespunzatoare pe circumvolutiuni, pe care o am si acuma intiparita bine si pentru care sunt recunoscator. Altii, obisnuiti sa modeleze cacat, s-au comportat la fel si cu creierul meu, dar care n-a fost prea receptiv la respectivele depresiuni, dar a ramas cu impresia permanenta de “Asa nu.”. Am avut de invatat miliarde de notiuni, am invatat mii, am ramas cu zeci, dar macar stiu unde sa caut atunci cand am nevoie de ceva. Si in peregrinarile mele studentesti, am invatat niste notiuni fundamentale despre activitatea didactica.

Am invatat ca daca nu esti in stare sa explici o materie pe intelesul studentilor, atunci nici tu, la randul tau, nu o intelegi. Am invatat ca orice materie, oricat de neatragatoare ar fi pentru pulicul larg (nr. La a doua citire, mi-am dat seama aici ca e o greseala de tastare, dar o las asa), poate fi facuta, macar in parte, atragatoare pentru studenti. Cei care nu reusesc ori nu vor, din rea vointa si ura pentru studenti (exista miliarde de oameni in lume care isi urasc meseria, de ce n-ar fi si profesori printre ei?), ori nu o cunosc suficient de bine,  ori au studenti retarzi.

Am conturat portretul robot al profesorului urat si al celui iubit de studenti. In parte, implica antagonisti care caracterizeaza obsesia de control, surzenia si mutenia intelectuala a unora. O mare greseala este, iarasi, sa spui la primul curs ca materia ta este grea. Ce vrei sa dovedesti prin asta? Ca tu esti destept? Noi, ca studenti, deja plecam de la premiza asta cand te vedem in spatele catedrei, nu e nevoie sa o spui.

Sesiunea trecuta am invatat niste lucruri foarte importante din scoala vietii:

  • in Romania n-am nicio sansa de afirmare;
  • in strainatate n-am nicio sansa de afirmare;
  • am carente grave in logica;
  • bine ca am permis de conducere, ca poate o sa ajung sofer la o clinica privata;
  • colegele mele (dintre care unele, studente eminente) trebuie sa fie curve, ca sa se culce cu cine trebuie sa le faca doctorite (din nou, in tara sau in strainatate).

Am invatat ca traditia n-are ce cauta in stiintele exacte. Da, e bine sa iti celebrezi dascalii si pe oamenii dinaintea ta, care si-au pus amprenta asupra locului. E bine sa le agati tablouri si sa le inalti statui, dar, in niste stiinte care isi maresc exponential cantitatea de informatii de la un an la altul, traditia n-are ce cauta. La o adica, asta este rostul mortii: sa dispara ideile vechi si sa fie inlocuite cu cele noi. Deja suntem, la nivel mondial, victimele unei gerontocratii care conduce cu mentalitatea anilor ’80. Noi, care avem atomul in sange, nu avem niciun cuvant de spus.

Traim visele altora. Multi dintre apropiatii si prietenii mei angajati sunt in subordinea unor idioti, sub care nu au nicio sansa de a avansa, pentru ca ei se simt amenintati si vor sa controleze fiecare aspect al vietii lor, publice sau private. Sunt oamenii care hotarasc daca maine mai vii la serviciu, cati bani primesti astazi, daca mai primesti maine sau daca maine mori de foame. Fie ca vorbim de sistemul de stat, fie de privat, nu are importanta.

PS Bancul e cu dedicatie, dar deocamdata nu imi permit sa spun pentru cine.

About zer0taiat

Random blog
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Bine-ati venit in Pula noastra

  1. Noi, care avem atomul in sange :)) imi place expresia..eu as zice mai degraba ca avem sanse mai mici de afirmare decat altii din alte state dar nu ca nu avem deloc.pe de alta parte asta poate avea si un aspect pozitv…daca altii nu ne dau sanse de afirmare asta ne poate determina sa ne facem noi propriile sanse

Leave a Reply

