Cum se joaca copiii azi

In blocul meu sunt o gramada de copii. Odata cu construirea blocului, a crescut si sporul natural global, ca altfel nu se explica numarul mare de puradei care se umfla-n biciclete cu suspensii prin fata si prin spatele lui. Aseara, langa scara, niste copii de vreo 6-7 ani se jucau de-a v-ati ascunselea, sau cum se scrie. O fetita s-a pus sa numere, a spus ceva poezie cu lopeti si kilometri, dupa care s-a pus pe cautat. Dupa scara, era alta fetita, stransa la perete cu genunchii la piept si privirea ridicata, in mod evident ascunzandu-se. Cum cautatoarea era chiar de partea cealalta a scarii, fetita noastra ascunsa, in mod evident, a fost gasita prima. Cautatoarea a exclamat: “Te-am vazuuuuuut!!!”. La care ce credeti ca exclama fetita noastra ghemuita si facuta aproape una cu betonul: “Pai eu nu jucam cu voi!”

Dar oare ce faceai, fata tatii? Jucai mima? Daca da, te-am ghicit de la etaj, ca mi-am dat seama ca mimezi ca esti ascunsa. Dar nu erai, nu? Oare parintii tai ce fac cand pierd la 6 din 49? Rup biletul si zic: “Da-l in mortii lui, ca oricum nu jucam.” Sa castigi ceva e in mod evident frumos, dar sa stii sa pierzi e o arta. Si daca de acum te invata sa te eschivezi de la prinselea, ce-o sa faci cand o sa pici la facultate sau o sa fii data afara, ca e recesiune, fara sa-ti dea nimeni nici o explicatie? O sa zici: “Pai oricum nu-mi placea sa lucrez aici.” ? Bai parinti, eu nu va zic cum sa va educati copiii. N-am copii si nu sunt vreun expert in psihologie infantila. Dar stiu din proprie experienta atata: copiii sunt niste maimute proaste care imita tot ce vad in jur, la parinti si la anturaj, dar mai ales la parinti (la 6 ani). Vad eschivare, eschivare fac. Vad frauda, frauda fac. Vad ura, o sa urasca toata viata. Si cand copiii vostri o sa aiba atitudini nepotrivite in adolescenta, o sa va comportati cu ei ca si cand ar fi vina lor. Si nu o sa-si mai poata indeplini rolul de pasapoarte sociale, asa cum v-ati dori voi. Cum sa ziceti voi ca “copilul meu a luat 4 la fizica”, ca doar va e rusine. Asta e tristul adevar, ca pentru majoritatea parintilor, copiii sunt niste pasapoarte sociale, niste expresii ale rezolvarii propriilor frustrari, pe care n-au fost in stare sa si le rezolve la vremea lor. “Pai da, ca nu e recunoscator”, ati putea spune. Pentru ce sa va fie recunoscator? Ca-l hraniti, ca ii dati un acoperis si bani de cornuri? Pai nu e firesc sa faceti asa? Cum altfel ati putea face, din moment ce l-ati adus pe lume? Alaturi de paradigma “securitatii copiilor nostri”, “recunostinta fata de parinti” e o idiotenie inventata de aia care isi folosesc copiii pe post de pasapoarte sociale. “Aoleu, ce zice lumea daca afla ca nush ce-a facut copilul meu?”. Iti spun eu ce zice: “Aha…cine dracu e ala?” si-si vede de treaba. Nimeni nu e interesat de familia voastra. Si daca se afla ca copilul tau a renuntat la facultate ca e o lichea nenorocita, cat crezi ca o sa vorbeasca despre asta? Maxim un minut, ca nu meriti mai mult. Niciunul dintre noi nu merita sa fie prea mult comentat de ceilalti, pentru ca fiecare are problemele lui, care sunt mult, mult, mult mai importante decat ale tale. Nimic nu e mai scarbos decat “mai incet ca ne aud vecinii” sau “ce-o sa zica colegii mei, ca ei te stiau de copil bun”.

A propos, tocmai am realizat ca imi datorez existenta celui de-al Doilea Razboi Mondial. Cica bunicu-meu se dusese sa faca liceul militar la Galati in ’44, cand la Pitesti a sunat prima alarma antiaeriana si i-a imbarcat pe toti intr-un tren inapoi. Dupa aia a dat la un liceu de acasa, a cunoscut-o pe bunica-mea si restul…sunt eu. Daca se ducea bunicu-meu la Galati, ciuciu bunica-mea, ciuciu maica-mea, ciuciu eu. Genial, nu?

About zer0taiat

Random blog
This entry was posted in Cum sa nu-ti cresti copiii, Legende de bloc. Bookmark the permalink.

One Response to Cum se joaca copiii azi

  1. Cosmin says:

    Frumos 🙂 primul site de genu’ pe care am citit de drag cateva articole .

Leave a Reply

