Lectie de limba romana (I)

Nici nu stiu cui sa ma adresez in acest post: cititorilor mei, oameni cu cap si dictie sau analfabetilor agramati care n-o sa ma citeasca niciodata, dar printre care imi traiesc aproape fiecare secunda a vietii. Facem un compromis. Fiecare dintre voi aveti cel putin o cunostinta care nu stie sa scrie. Nu ma refer aici la prescolari, ci la oameni care se pregatesc sa termine o facultate, care intra in campul muncii sau care mai au putin pana ies din el. Analfabetismul nu cunoaste nici varsta, nici numar de diplome. Asa ca voi, cei care intamplator sau nu ma cititi, faceti o fapta buna si corectazi un analfabet ori de cate ori il vedeti ca face o greseala monstruoasa. Inclusiv pe mine, daca ma prindeti. Si aceasta corectare, chiar daca va atrage neplaceri din partea dansului, echivaleaza, din punct de vedere al faptelor bune, cu o cana de apa adusa parintilor la batranete. Faceti un bine omenirii prin asta. Implicati-va!

Sunt student pe finele facultatilor. Deja am impresia ca sunt intr-un nesfarsit concediu fara plata in care trebuie sa ma duc la munca si sa o ard didactic la greu. Fara falsa modestie, activitatile cu care ma ocup eu acum echivaleaza, in kilograme-forta sa zicem, cu ceva mai mult de o norma jumate. In fine, eu mi-am ales drumurile astea. Important e ca de-a lungul timpului, in peregrinarile mele universitare, am cunoscut o gramada de oameni, si aici ma refer la tineri, la colegii mei. Am studiat impreuna, ne-am studiat unii pe altii, ne-am cunoscut si o spun, fara niciun regret, ca aproape 90% dintre oamenii cunoscuti de mine in total (nu ma refer numai la colegi, ci la toata biomasa umana cu care am intrat eu in contact) nu stiu sa vorbeasca si sa scrie in limba romana. Ma refer la romani! Am cunoscut maghiari care scriu si vorbesc impecabil limba romana, au citit toata bibliografia obligatorie si suplimentara din generala si liceu si, inainte de bac, imi dadeau mie lectii de Ion sau Padurea spanzuratilor, lectii pe care le ascultam cu mare placere si interes, eu fiind o loaza in domeniul literar de bac la vremea respectiva.

Mai, intelectuali romani, eu zic ca undeva aici e o greseala. Cum poti sa fii matematician eminent sau doctor titrat, cand tu scrii “vre-o”, “at-i” sau nu stii cand se scrie cu un i sau cu doi? Oare cine e de vina? Cineva este, din moment ce astfel de indivizi ajung sa aiba certificarea suprema a studiilor, o diploma de licenta si un drept de practica. Ba mai mult, sigur unii o sa faca masterate, doctorate etc.

Exemplu: eu nu sunt primit intr-un examen. Asta e, mi-o asum, am incalcat regulamentul si trebuie sa stau o tura. Nu am fost suficient de constiincios ca sa strang numarul suficient de prezente ca sa pot sa intru intr-un examen. Insa sunt oameni care au fost la toate cursurile, dar daca le iei caietul de curs, observi ca numai in limba materna nu au scris acolo, ci intr-o limba in care cratimele se pun complet aiurea sau deloc, nu exista virgula pe pagini intregi, despartiri in silabe facute cu copita de porc. Faptul ca nu ai idee despre cum sa scrii coerent o fraza in limba romana nu este un criteriu de excludere? Mi se va zice: “Pai nu, ca noi evaluam stiinta.” Parerea mea: nu ai cum sa ajungi om de stiinta sau nimic tangent cu stiinta daca nu stii sa scrii in limba ta materna. Pentru ca scrisul si cititul se invata tot atunci cand se invata adunarea si scaderea cu numere naturale mai mici ca 10. Si daca nu ai idee de una, nu ai idee nici de cealalta. Si cu astfel de oameni ne intalnim des: ei ne dau restul, ei ne claxoneaza in trafic (au si permis de conducere!), ne vindeca (?!), ne taxeaza ca n-avem bilet etc.

Si sa fereasca Sfantu’ sa corectezi pe vreunul. Ca aici intervine paradoxul. Agramatii cu facultate se impart in doua categorii, din punct de vedere al reactiilor pe care le au cand ii corectezi:

1. Prima categorie sunt aia care cred ca e bine ca ei. Mai, si insista ca e gresit ca tine si corect ca ei, ca TU esti ala care nu stie romana si mai ai si tupeu sa ii contrazici, porcu’ dracului. Si ti-ai stricat relatiile cu el pe viata.

2. A doua categorie sunt aia care, chiar daca ii corectezi si le explici de ce nu e bine ce-au zis/scris, au impresia ca nu e nimic grav in asta, ca el se intelege cu lumea si asta conteaza. Pai ma, normal ca daca te duci in Franta, e bine sa stii un pic de franceza cat sa nu mori de foame, sa stii sa ceri o shaorma tiganeasca si niste creppes cu gem la colt, ca altfel mori de inanitie cu bani in buzunar. Ba e suficient sa stii sa arati cateodata, numai hotarat sa fii. Dar in tara ta, din Zimbabwe pana in Sri Lanka si din Burundi pana in Senegal, trebuie sa-ti cunosti limba. Ca uite-asa e, se asteapta mai mult de la tine decat sa ingani cu degetul spre un hot dog.

Asadar, am o propunere de completare pentru mult prea minunata Lege a invatamantului: la orice facultate din tara asta, de stat sau privata, examenul de licenta sa cuprinda o proba de limba romana. Ai sub 7 la proba respectiva, pa. Mai dai cand esti pregatit. Sau daca faci o greseala gramaticala in lucrarea de licenta sau in prezentare, aceeasi situatie. Sper sa strang si ale 100 000 de semnaturi necesare pentru a propune o lege!

Lumea mea de vis nu cuprinde fumatori izolati in camere de sticla in care sa se faca ei de cacao ca fumeaza; nici betivi pusi sa borasca in WC-uri tranparente, sa-i facem de ras. N-am nimic nici cu unii, nici cu altii. Visez la o lume cu CV-uri corecte si sincere in care, la capitolul “Limbi cunoscute”, sa scrie, in dreptul limbii romane, nivelul corect la care te afli.

Ca uite asa imi spunea mie mama cand eram mic:

Cu prostul nescolarizat
Te lupti un pic si ai scapat.
Dar duci lupta colosala
Cu prostul care are scoala. 

About zer0taiat

Random blog
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

